بسته بندی تخم مرغ | گواتر کنترل

در مورد بسته بندی تخم مرغ چه می دانید؟ تخم مرغ هسته حيات و زندگى است و كاملترين غذايى است كه خداوند آفريده است . از نظر غذاشناسان تخم مرغ يكى از مواد غذايى است كه سرشار از مواد حياتى است .زيرا از همين تخم مرغ است كه يك پرنده كوچك با تمام اعضاى كامل بدن به وجود مى آيد. تخم مرغ به استثناى ويتامين ث داراى تمام ويتامين ها و املاح معدنى و همچنين فسفر و آهن مى باشد.

ولى از نظر كلسيم زياد غنى نيست زرده تخم مرغ داراى حداكثر عناصر مغذى است ولى سفيده تخم مرغ فقط داراى پروتئين خالص است. چربى تخم مرغ كه داراى ازت و فسفر است در تمام زرده آن پخش شده است و داراى ارزش زيادى مخصوصا از نظر لسيتين مى باشد.لسيتين مقوى سيستم اعصاب است .

نکات مهم در نگهداری تخم مرغ

تخم مرغ غذاى كاملى است و از نظر ارزش غذايى اگر با گوشت مقايسه كنيم داراى صد در صد مواد غذايى است. در حالى كه گوشت داراى هشتاد و چهار درصد مواد غذايى است . دو عدد تخم مرغ را اگر بكشيم و وزن آن ۱۱۵ گرم باشد معادل صد گرم گوشت يا ماهى و يا چهارصد گرم شير است .

تخم مرغ غذاى رشد بچه ها است و داراى چهار ماده اصلى براى رشد بدن است كه آن چهار ماده عبارت از: ۱- لسيتين ۲ – فسفر ۳ – آهن ۴ – ويتامين ها است . تخم مرغ از نظر مواد قندى فقير است و با اينكه غذاى كاملى است چاق نمى كند. و داراى مقدار كمى كالرى است، يعنى يك تخم مرغ متوسط داراى ۸۰ كالرى است.

 

هضم تخم مرغ

تخم مرغ به خوبى و سهولت هضم مى شود و چربى آن به سرعت جذب مى گردد. يك كودك شيرخوار چند ماهه چربيهاى مختلف را به سختى هضم مى كند ولى چربى تخم مرغ را بزودى هضم مى كند. تخم مرغ بايد تازه باشد و خوب پخته باشد. اگر كهنه باشد و خوب نپخته باشد هضم آن به كندى صورت مى گيرد و در بعضى اشخاص توليد عوارضى مى كند. تخم مرغ اگر به صورت نيمرو و يا املت يا خاگينه تهيه شود هضم آن به سختى و اشكال صورت مى گيرد. زيرا تخم مرغ در روغن داغ و در حرارت بالا پخته مى شود. بنابراين كسانى كه داراى كبد حساسى هستند نبايد آن را  با روغن بپزند.

بعضى از اشخاص در مقابل تخم مرغ حساسيت دارند.  عوارض آن به صورت كهير، اگزما، خارش پوست شروع مى شود. اينها بايد از مصرف تخم مرغ با همه فوايدى كه دارد خوددارى كنند. كسانى كه كبدى حساس دارند.مى توانند تخم مرغ را هضم كنند زيرا تخم مرغ وقتى خورده شود ترشح كيسه صفرا را تقويت مى كند و همين ترشحات باعث هضم تخم مرغ مى شود.

كسانى كه از نظر كيسه صفرا كسالت دارند نبايد زرده تخم مرغ را بخورند. آنها بايد سفيده تخم مرغ زده را به شكل خاگينه و كوكو يا نان شيرينى بخورند.تخم مرغ براى بچه ها و زنان آبستن يا شيرده و كسانى كه كار فكرى مى كنند و ورزشكاران مفيد است. اشخاصى كه كم خون و ضعيف هستند بايد براى تقويت خود تخم مرغ بخورند. مقدار مصرف تخم مرغ حداكثر شش تخم مرغ است .ولى كارگرانى كه كارهاى سخت بدنى مى كنند مى توانند در روزه دوازده تخم مرغ بخورند.

بسته بندی تخم مرغ

نکات مهم در نگهداری تخم مرغ

  1. اگر تخم مرغ را باز كرديد سفيده يا زرده آن زيادى ماند آن را از جريان هوا محفوظ كنيد و در جاى خنكى حفظ كنيد.و هر چه زودتر آن را مصرف نماييد، زيرا تخم مرغ وقتى از پوست در آمد چه سفيده چه زرده آن را اگر نپخته يا كم پخته باشد خيلى زود سمى مى شود.

  2. تخم مرغ را اگر با آب بشوييد طبقه محافظ آن از بين مى رود و زودتر خراب مى شود. بنابراين تا قبل از مصرف آن را نشوييد و دستكارى نكنيد. ساده ترين طريقه حفظ تخم مرغ اين است كه آن را در يك كاغذ بپيچند و در جايى كه از جريان هوا محفوظ است نگه داريد .يا آنرا در جاى مخصوص ‍ تخم مرغ در يخچال حفظ كنید. 
  3. تخم مرغ را پانزده روز در تابستان و سه هفته در زمستان به طور متوسط در يخچال مى شود حفظ كرد.

بهترین بسته بندی تخم مرغ

نقش اصلی بسته بندی تخم مرغ را می توان حفاظت از تخم مرغ در طی مراحل حمل و نقل، بازاریابی، انبار، توزیع و مصرف دانست. همچنین بسته بندی مناسب تخم مرغ با کاهش میزان رد و بدل شدن هوا بین پوسته تخم مرغ و محیط بیرون می تواند.به ثبات بیشتر ترکیبات داخلی تخم مرغ و افزایش ارزش تغذیه ای آن منجر شود. بنابراین بسته بندی مناسب می تواند به حفاظت بیشتر از سرمایه فرد تولید کننده منجرشود. به علاوه نحوه طراحی بسته بندی تخم مرغ از نظر به حداقل رساندن میزان آلودگی محصول نهایی٬ از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

تخم مرغ به طور طبیعی توسط غشای آهکی که آن را احاطه کرده است ، حفاظت می شود . علی رغم مقاومت و حفاظت نسبی توسط غشای آهکی اش، درطی حمل و نقل بخش زیادی از تخم مرغ ها دچار شکستگی یا ترک خوردگی می شوند. بنابراین بازاریابی اقتصادی تخم مرغ حکم به حفاظت هرچه بیشتر این محصول دربرابر شکستگی و ترک خوردگی دارد. بسته بندی تخم مرغ فرایند مهمی در ارتباط با تحویل تخم مرغ سالم و عاری از آلودگی به مصرف کنندگان دارد.

 

خصوصیات مواد مورد استفاده برای بسته بندی تخم مرغ

هر تخم مرغی باید بتواند تنفس کند.به این معنی که روزنه های میکروسکوپی برروی پوسته آهکی تخم مرغ وجود دارند که هوا از طریق آن ها می تواند به تخم مرغ وارد و یا خارج شود. بنابراین باید موادی در بسته بندی تخم مرغ استفاده شوند که مانع ورود هوا نشوند. مواد محافظ تخم مرغ باید تمیز و عاری از بو باشند تا سلامت محصول داخل خود را تضمین کنند. امروزه نگاه کلی در صنعت تولید تخم مرغ به سمت کاهش آلودگی سالمونلایی تخم مرغ های تولیدی و نیز امکان انتقال آن ها از طریق بسته بندی های مناسب می باشد.

قابل بازیافت بودن مواد مورد استفاده در بسته بندی تخم مرغ نیز باید درنظر گرفته شوند. همچنین این مواد باید قدرت و استحکام کافی را در طی فرایند انبار و حمل و نقل داشته باشند. مقاومت دربرابر رطوبت و دماهای بالا نیز از دیگر خصوصیاتی است.که باید در انتخاب مواد مورد استفاده برای ساخت شانه ها و کارتن های حمل تخم مرغ درنظر گرفته شوند.زیبایی و طراحی زیبا در بسته بندی نیز به خرید توسط مشتریان کمک شایانی خواهد کرد.

ساخت شانه برای بسته بندی تخم مرغ

انواع بسته بندی تخم مرغ

به طور سنتی استفاده از سبد های حصیری، قرار دادن تخم مرغ در جعبه چوبی پر از کاه یا ماسه از روش های مرسوم می باشند. از نظر صنعتی تولید شانه های نگهدارنده تخم مرغ انقلابی را در این زمینه ایجادکرد. که به حفظ بهتر تخم مرغ منجر شد. مواد مختلفی برای ساخت شانه های تخم مرغ مورد استفاده قرار می گیرند.که اغلب قابل بازیافت هستند مانند کارتن، فیبر، پلی استر و پلاستیک.

در تحقیقی در این زمینه سه نوع شانه تخم مرغ فیبری، کارتنی و پلاستیکی را از نظر قدرت حفاظت تخم مرغ در خلال حمل و نقل مورد آزمون قرار دادند. در نهایت مشخص شد که در روند حمل توام با احتیاط کامل، اختلاف معنی داری از نظر میزان شکستگی تخم مرغ وجود نداشت. اما در عملیات حمل و نقل در شرایط بد مانند جاده های خاکی یا ناهموار، میزان شکستگی در شانه های پلاستیکی به طور چشمگیری در مقایسه با دو نوع دیگر کاهش داشت.

 

مزایای شانه فیبری برای بسته بندی

این شانه ها که اغلب از مواد بازیافتی ساخته می شوند.تخم مرغ را در دمای مطلوب نگهداری کرده و به روش مهندسی طراحی شده اند. علاوه بر این باز و بسته کردن درپوش آن ها نیز آسان بوده و به آسانی در دست جای گرفته و حمل و نقل آسانی دارند. بسیاری از مردم معتقدند که مواد غذایی که موادی طبیعی هستند.باید توسط مواد طبیعی مورد محافظت و حمل و نقل قرار گیرند تا خصوصیات خود را به خوبی حفظ نمایند. بنابراین مردم شانه های فیبری را ترجیح میدهند. همچنین خرید تخم مرغ با شانه های فیبری نشان از علاقه خریدار به حفظ محیط زیست نیز تلقی می شود.

امروزه اهمیت عامل تنوع و بازاریابی و طراحی زیبا در تولید محصولات، غیر قابل انکار است. شانه های فیبری به خوبی از پس این عامل نیز بر می آیند.چرا که میتوان رنگ ها و طرح های بسیاری را به آنها داد و به این ترتیب بازار پسندی آن ها را  افزایش داد. علاوه براین، نشان شرکت ها نیز با رنگ در بسته بندی  به راحتی قابل تشخیص می باشد. ویژگی دیگر این شانه ها عدم تولید صدا و احتمال ایجاد جراحت در شخص حمل کننده در هنگام جابه جایی است. تخم مرغ در این بسته بندی ها می تواند تنفس کرده و خواص طبیعی خود را حفظ کند.

از آنجایی که شانه های فیبری محیطی خشک برای حمل و بسته بندی تخم مرغ ایجاد میکنند.بنابراین امکان ایجاد آلودگی قارچی به حداقل میرسد همچنین این شانه ها خاصیت ضربه گیری داشته و در دماهای مختلف (۱۰- تا ۳۵+ درجه سانتی گراد) شکل طبیعی خود را حفظ می کنند.

طرح پیشنهادی برای بسته بندی تخم مرغ

دو طرح پیشنهادی برای بسته بندی

بسته بندی های رایج مقوایی تخم مرغ، سالها و سالهاست که بدلیل کاربری مناسب بدون تغییر مورد استفاده قرار گرفته است .ولی این بدین معنا نیست که قابلیت تغییر ندارند. در زیر با دو طرح جالب برای بسته بندی تخم مرغ آشنا خواهید شد.

طراحان مجارستانی: طراحان گرافیک مجارستان توانسته اند مدل جدیدی از بسته بندی مقوایی (یک لایه) تخم مرغ را ارائه دهند.که درعین داشتن فضاهای خالی زیاد، محصول را هم مصون نگاه می دارد. این بسته‌بندی از مقوای تحت امواج میکرو ساخته شده .و در مرحله‌ی بُرش، تنها تعدادی برش بیضی‌ شکل در یک ورق مقوای یک‌ تکه ایجاد شده است، به راحتی حمل می‌شود و ضمن اینکه محافظت خوبی از تخم‌مرغ‌ها به عمل می‌آورد. خریدار می‌تواند بدون بازکردنِ بسته، از سالم بودن تخم‌مرغ‌های داخلش مطمئن شود. پس از استفاده، جعبه‌ی مقوایی تا می‌شود و فضای کمتری را به عنوان زباله اشغال می‌کند.

طراحان روسی: طراحان روسی جعبه کاغذی هوشمندی را ابداع کرده‌اند .که تخم‌مرغ را بدون آب درون خود می‌پزد. این بسته‌بندی شامل یک لایه شیمیایی است که در زمان تحریک، به تولید حرارت پرداخته و تنها در دو دقیقه تخم‌مرغ خام را می‌پزد. لایه بیرونی این جعبه از نوعی مقوا ساخته شده که بطور سنتی برای ساخت جعبه‌های تخم مرغ بکار می‌رود. در زیر این لایه، سه لایه دیگر نیز وجود دارد، در یکی از آنها هیدروکسید کلسیم و مواد شیمیایی دیگر تزریق شده و دیگری یک لایه هوشمند دارای آب و یک کاتالیزور است. بین این دو لایه داخلی یک غشا قرار دارد که با کشیدن یک نوار مقوایی برداشته می‌شود.

در این زمان، هیدروکسید کلسیم به آب درون لایه هوشمند واکنش نشان داده و حرارت کافی را برای پختن تخم‌مرغ درون آن فراهم می‌کند. اگرچه تخم‌مرغ در این شیوه پس از دو دقیقه پخته می‌شود، اما فرایند گرمایشی درون این بسته‌بندی تا سه دقیقه بطول می‌انجامد. کاربران بر اساس تمایل خود برای مصرف تخم‌مرغ به شکل عسلی یا کاملا پخته می‌توانند با برداشتن سر جعبه از آن استفاده کنند.

 

کلام آخر

در کشور ما ایران به موارد بالا در بسته بندی تخم مرغ کمتر اهمیت داده می شود. لذا پیشنهاد ما به شما صنعت گران بخش تخم مرغ این است. که با مطالعه این مقاله دید بهتری نسبت به بسته بندی تخم مرغ پیدا کنید.و برای این مهم  با بزرگ ترین تامین کننده ماشین آلات مدرن بسته بندی در گروه گواتر کنترل با برندGCPACK مشورت نمایید. قیمت یکسان در سراسر ایران، کیفیت برتر در خدمات، ضمانت پس از فروش تنها بخشی از خدمات تمایز ماست.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

بسته بندی روغن

نکات طلایی در بسته بندی روغن | گواتر کنترل

روغن‌ها از مواد خوراکی پرمصرف در سراسر جهان هستندو بستگی به نوع مصرف آن انواع …