بسته بندی چایی | گواتر کنترل

یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان چایی است که بعد از آب بیشترین مصرف را در جهان دارد.

چای سیاه یا چاه معمولی ۳/ ۲مصرف چای مردم جهان را تشکیل می دهد. .این نوشیدنی گرم در کشورهای آسیایی بسیار پرطرفدارتر است. شاید تمام افرادی که این محصول را روزانه چندین بار مصرف می کنند هیچوقت با پروسه ی تولید و بسته بندی چایی آشنایی خاصی نداشته باشند.چای سیاه را به دو روش رسمی ارتدوکس و غیره رسمی تهیه می شود

برخی خواص چای

  • ضد سرطان
  • اثرات ضد دیابت
  • تقویت قوای ذهنی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش متابولیسم بدن
  • کاهش عفونت های باکتریایی و قارچی
  • کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • منبع فلوراید (برای سلامت دندان)
  • کاهش سطح هورمون های استرس
  • بهبود بیماری التهابی روده با از بین بردن باکتری های مولد بوی بد دهان (مانند بوی بد ناشی از خوردن پیاز و سیر)
  • بهبود اختلالات ذخیره ای آهن مانند هموکروماتوز (ازطریق کاهش جذب آهن)

از آنجا که ایران یکی از برترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده چایی است لذا بسته بندی چایی از اهمیت زیادی برخوردار است.مصرف چایی به عنوان قرص آرامبخش یکی از رایج ترین و پر تقاضا ترین نوشیدنی ها در ایران است.

 

بسته بندی چایی

تولید چایی

انواع مختلف چای که شامل چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و چای سفید هستند همگی از گیاهی به نام Camellia Sinensis درست می شوند و در واقع تفاوت در فرآیند و روش تولید است که چای را به چند نوع مختلف تقسیم بندی می کند. به طور کلی این نوشیدنی به دو روش ارتدکس یا رسمی و روش C.T.C یا غیررسمی تولید می شود که در ایران بیشتر چای سیاه به صورت رسمی و ارتدکس تولید می شود.

نمونه های غیر رسمی بیشتر از کشور هند و کنیا وارد ایران می شود. این دو فرایند بر روی ظاهر و مشخصات چایی تاثیر می گذارند و تفاوتی را در آن ایجاد می کنند. از لحاظ ظاهری چایی تولید شده به فرآیند ارتدکس دارای برگ هایی در هم پیچیده و کشیده است و چایی با روش غیر رسمی دارای برگ هایی با ظاهر گرد و کُره ای هستند.

 

تولید چایی به روش ارتدکس

برگ های سبز چایی از زمان چیدن تا تبدیل به چای سیاه باید پنج مرحله مهم را طی کنند و پس از طی کردن این مراحل وارد مرحله بسته بندی چایی و سپس عرضه می شوند.

مرحله پلاس: اولین مرحله درتولید چای است پس از اینکه از سَر زمین برگ های چایی چیده شد،وکنترل دقیق کیفیت توسط کارشناسان خبره انجام می شود وبرای عمل پلاس برگ هابه اتاق پلاس  انتقال می یابند. برای تسریع این فرآیند برگ ها در محفظه های بزرگی منتقل می شوند و حدود ۲۰ درصد از آب برگ ها گرفته و تغییرات شیمیایی(افزایش فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز،تجزیه پروتیین های موجود دربرگ به اسیدآمینه ،تجزیه کلوروفیل و…) در آن رخ می دهد. این مرحله ۱۲ ساعت به طول می انجامد و در برخی موارد که شرایط متفاوت تر است تا حدود ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا برگ ها تحت باد سرد و گرم قرار بگیرند تا پلاسیده شوند و از شکستن برگ های چای جلوگیری شود. هر مرحله از آماده سازی در یک قسمت مجزا انجام می شود و پس از آماده سازی وارد مرحله مالش می شود‌.

مرحله مالش: زمانی که برگهای پلاسیده شده وارد مرحله مهم مالش می شوند، این کار توسط دستگاه های مخصوصی انجام می شود تا با متلاشی شدن سلول های،لول کردن و پیچیدگی برگ چای عصاره آن خارج شود. این فرایند خیلی با دقت انجام می شود و برگ ها ابتدا به مدت نیم ساعت مالش داده می شوند سپس با دستگاه غربال برگ های ریز و درشت کاملا از هم جدا می شوند برگ های ریز وارد مرحله تخمیر و برگهای درشت دوباره وارد دستگاه مالش می شوند و این عملیات ممکن است ۳ بار تکرار شود. در مرحله مالش ظاهر چای پیچ خورده می شود و عطر و طعم و کیفیت چای تحت تاثیر آزادسازی برخی از مواد در چای است که سبب تخمیر چایی می شود‌.

مرحله تخمیر: در مرحله تخمیر فعل و انفعالات شیمیایی در چای روی می دهد و برگ های سبز تبدیل به چای سیاه می شود. در این مرحله برگ ها در سبد مجزایی در معرض هوا قرار داده می شوند و پس از دو تا سه ساعت تخمیر انجام می شود. و این مرحله دارای اهمیت فوق العاده می باشد زیرا طولانی شدن این زمان کیفیت چای را پایین می آورد و بر روی عطر و طعم آن تاثیر می گذارد. در مدل چای اولانگ این زمان حداقل است و تخمیر کامل انجام نمی شود.

مرحله خشک کردن: حال که مرحله تخمیر به پایان رسیده است نوبت به تثبیت ویژگی ها و کیفیت چای می باشد پس از متوقف کردن تخمیر، چایی وارد دستگاه خشک کن می شود تا حرارت دستگاه سبب خشک شدن چایی شود. در این مرحله رطوبت آن حدود ۵ تا ۶ درصد گرفته می شود و حدود نیم ساعت زمان می برد.

مرحله سورتینگ: حالا نوبت به رده بندی و جداسازی چایی می رسد. رده بندی به معنی جدا کردن چای از لحاظ درشتی و کیفیت است. هر کدام از انواع چایی شامل چای ممتاز، چای قلم، چای شکسته، چای باروتی و چوب و خاک چای از یکدیگر جدا و وارد پروسه بسته بندی می شوند. هر کدام از انواع این چایی ها از لحاظ کیفیت، طعم و قیمت متفاوت هستند. برای جداسازی انواع چای از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود که جدیدترین نوعش دستگاه لیزر است که با توجه به رنگ چایی آن را از چوب جدا می کند و محصولی یک دست را عرضه می کند. بعد از طی کردن تمام پروسه تولید، محصول وارد بسته بندی می شود.

بسته بندی چایی

انواع نمونه های بسته بندی چایی

زمانی که در سراسر جهان مصرف چایی فراگیر شد و برندهای مختلف ناچار به صادرات این محصول شدند، نقش بسته بندی نیز پررنگ تر شد به طوریکه هر برند از ده شیوه ی مختلف بسته بندی برای عرضه محصول بهره می برد. از آنجا که کیفیت نامناسب بسته بندی بر روی حفظ عطر و طعم چای تاثیر می گذارد لذا باید متریال های مناسب در بسته بندی به کار گرفته شود. در واقع نیاز بازار تعیین می کند که هر محصولی در اشکال مختلفی از بسته بندی عرضه شود و هر چه طراحی خلاقانه در بسته بندی به کار گرفته شود در افزایش مشتریان و افزایش فروش تاثیر به سزایی دارد.

بسته بندی چایی طعم دار:در بیشتر مواقع انواع چایی از لحاظ طعم تفکیک داده می شود و بر روی بسته بندی ها نوع و طعم چای درج می شود. چای سبز یا چای سیاه معمولا با استفاده از میوه ها، شکوفه ها و ادویه های مثل وانیل، نعناع، میخک، زعفران، هل، دارچین، گل یاس، گل سرخ، نارنج لیمو و غیره، اسانس های طبیعی و مواد معطر طعم دار  عرضه می شوند.

بسته بندی چایی کیسه ای یا فوری: راحتی در تهیه این نوشیدنی، صنایع بسته بندی را مجاب کرده که از بسته بندی استفاده کنند که در حجم کم و تک نفره عرضه شود‌. چای کیسه ای کار را برای مصرف کننده راحت کرده است اما از آنجا که از چای یا خاک چای در بسته ها استفاده می شود و معمولا به آن طعم دهنده می زنند کیفیت پایین تری دارد و ممکن است مزه اصلی و واقعی یک چای با کیفیت را ندهد. چای فوری در واقع از ضایعات و برگهای تخمیر نشده تحت فشار کم تولید می شود و با طعم دهنده هایی مانند وانیل، عسل یا میوه در یک بسته بندی مناسب آماده نوشیدن می شود .این چایی در انواع کیسه های توری سه گوشی (مثلثی) ،کیسه های ظریف توری چهار گوشی نیز عرضه می شوند

بسته بندی چایی متراکم: زمانی که بخواهید حجم زیادی از چایی را انبار و نگهداری کنید تا به کیفیت مطلوب برسد باید چایی متراکم شده را با کارد از هم جدا  کنید. این شیوه نگهداری نسبت به برگ سبز طولانی مدت تر و بهتر است.

بسته بندی چایی قالبی: از اشکال جدید بسته بندی به صورت قالبی است. این شیوه عرضه چایی در اواسط دهه ۱۹۹۰ در هلند اختراع شد. این چایی از برگ و ساقه و ترکه تولید شده است. از ابتدا فرآورده به صورت پودری در می آید و بعد پودر حاصل در قالب های چوبی ریخته می شود و بر اثر فشار قالبی شکل می شود.


انواع دستگاه های بسته بندی چایی

با توجه به اینکه ایران با دارا بودن حدود یک درصد از جمعیت جهان ۴ تا ۵/۴ درصد از مصرف گل چای جهان را به خود اختصاص داده است، چایی را می توان از کالاهای مهم و عمده مورد نیاز عامه مردم دانست. کشور ایران توانسته است حدود ۵ درصد از تولید کل چای جهان را داشته باشد و تقریبا جزء کالاهای ضروری در داخل می باشد. دلیل این اهمیت به اهمیت دارویی و غذایی این محصول برمی گردد. از مهمترین اثرات مصرف این نوشیدنی تاثیر مثبت آن بر روی سیستم اعصاب و رفع خستگی و ایجاد آرامش می باشد. در این نوشیدنی انواع ویتامین ها، پروتئین، هیدرات های کربن، ترکیبات شیمیایی از قبیل کافئین، پلی فنل‌های اکسید شده و غیره وجود دارد. ارزش غذایی بالای این نوشیدنی تا حدی کالری بدن را تامین می کند.

با تمام این ویژگی ها و خواص، آنچه در نگاه اول نظر مصرف کننده را جلب می کند شکل بسته بندی و درج توضیحات روی بسته می باشد. پس از اینکه چای خشک شد و از لحاظ درجه بندی و سایز بندی جداسازی چای انجام شد وارد مرحله اضافه کردن اسانس یا طعم های مختلف می شود که در این مرحله از دستگاه میکسر بلندر استفاده می شود. در زیر به انواع دستگاه های پر کاربرد در مرحله بسته بندی اشاره می کنیم.

دستگاه بسته بندی چایی توزین دار

دستگاه بسته بندی چایی به صورت تی بگ (نپتون)

دستگاه بسته بندی چایی در قوطی

دستگاه بسته بندی چایی در کارتن و کیسه

دستگاه سلفون کش کارتن چایی

در زیر توضیح مختصری در مورد هر کدام از دستگاه ها را بیان می کنیم.

بسته بندی چایی

دستگاه بسته بندی چایی توزین دار

دستگاه پرکن توزین دار قابل استفاده برای بسته بندی چایی با اوزان ۲۰ تا ۱۰۰۰ گرم داخل سلفون های متالایز به صورت بالشتی یا ایستاده می باشد. انواع مختلف دستگاه پرکن شامل دو توزین، چهار توزین، ده توزین و چهارده توزین وجود دارد که با توجه به نیاز مشتری انتخاب می شود.از قابلیت های دستگاه بسته بندی چایی، تمام اتوماتیک بودن و مجهز به سیستم PLC و نمایشگر لمسی می باشد. ضمنا دستگاه دارای قابلیت تاریخ زنی و پاکتی کردن بسته ها نیز می باشد.

 

دستگاه بسته بندی چایی تی بگ

حتما شما هم کنجکاو هستید که چای نپتون دقیقا کدام قسمت از گیاه چای است‌. چای خرد شده و خاک چای در مخزن مخصوص دستگاه پرکن ریخته می شود و نخ و لفاف مخصوص بسته بندی چایی را در اوزان های یکسان به صورت تی بگ بسته بندی می کند.

بسته بندی چایی

دستگاه بسته بندی چایی داخل قوطی

قوطی های چایی معمولا پلاستیکی، فلزی هستند. برای بسته بندی چایی به این شیوه معمولا از دستگاه بسته بندی قوطی پرکن توزین دار استفاده می شود. عملکرد این دستگاه ها پرکن تمام اتوماتیک است و دارای نوار انتقال دهنده ،سیستم PLC و نمایشگر لمسی است.

 

دستگاه سلفون کش کارتن چایی

در فرآیند بسته بندی چایی برای افزایش امنیت بسته بندی از دستگاه سلفون کش استفاده می شود. این دستگاه برای سلفون کشی جعبه ها و کارتن های چایی استفاده می شود و دور تا دور جعبه های تی بگ و پاکت های کیلویی را سلفون کشی می کنند.

 

دستگاه بسته بندی چای در کارتن و کیسه

برای بسته بندی چایی با حجم بالای یک کیلوگرم از دستگاه کارتن پرکن یا کیسه پرکن استفاده می شود. این دستگاه ها قابلیت بسته بندی اوزان ۲-۵-۱۰-۱۵ کیلو گرمی داخل کیسه یا کارتن را دارند. دستگاه دارای نمایشگر لمسی و سیستم PLC  می باشد.

 

کلام آخر

چای محصولی بسیار مهم و پرمصرف می باشد. از آنجا این محصول مستقیما در داخل کشور تولید می شود پس طبیعی است که در بسته بندی های مختلفی عرضه شود‌. بسته بندی چایی نقش مهمی در فروش و بازاریابی این محصول دارد و هر برند تولید کننده چایی استراتژی و طرح خاصی را برای بسته بندی اجرا می کند.

در بالا با نحوه تولید و فرآوری چایی، انواع چایی و انواع دستگاه های بسته بندی چایی آشنا شدیم.مهندیسان ما آمادگی دارند با بازدید از محل و مشاور رایگان، شما را در انتخاب مناسب ترین و بهترین دستگاه بسته بندی یاری نمایند. فروش اتمام کار نیست، آغاز تعهد ماست.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

بسته بندی روغن

نکات طلایی در بسته بندی روغن | گواتر کنترل

روغن‌ها از مواد خوراکی پرمصرف در سراسر جهان هستندو بستگی به نوع مصرف آن انواع …